maandag 8 april 2013

MM: Verzendkosten



Hoi allemaal, welkom bij mijn eerste bericht in het kader van Merchandise Maandag.

Vandaag wilde ik heb hebben over mijn verbazing over de kosten van het versturen van pakketjes. Misschien niet het meest voor de handliggende onderwerp wanneer je begint te denken aan het verkopen van je gehaakte knuffels, maar als je er even serieus over nadenkt kmt het vanzelf boven drijven.

Een van mijn eerste gedacht met betrekking tot het verkopen van knuffels was: waar ga ik die verkopen? Ik kan geen goedlopende winkel uit mijn mouw schudden die ook nog een voldoet aan alles waar ik naar zoek. Mijn eerste antwoord op die vraag komt voort uit het feit dat ik veel tijd doorbreng op de forums van Ravelry: ik kan verkopen via Etsy.
Etsy… Juist, dus dat betekend dat ik mijn spullen per post zal gaan versturen. Vandaar dat ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen en ging kijken naar de prijzen. En hoewel niet onverwacht, schrok ik daar toch van!

Een pakketje versturen binnen Nederland heeft,  tot 10 kg, een vaste prijs. Deze was mij al bekend, dat kost je namelijk €6,75. Niet echt goedkoop, maar als dat alles is waar je naar kijkt en niet elke dag een pakje verstuurd is dat best oké.
Als het goed is zullen de meeste van mijn pakketjes namelijk binnen Nederland blijven, het is misschien niet super-goedkoop, maar daar kun je rekening mee houden wanneer je een prijs koppelt aan een product en uiteindelijk komt dat allemaal wel goed.

Maar aangezien ik op internet vooral Engelse site bezoek en de Nederlanders daar zeker geen meerderheid zijn, was ik nieuwsgierig naar de prijzen voor versturen naar het buitenland; immers, ik heb potentieel buitenlandse klanten. En toen vond ik de prijzen niet meer zo grappig.

Binnen de EU (die verdeelt is in drie zones, ik denk dat dat te maken heeft met afstanden) kost het €9, €10,80 of €11.70 om een pakketje van maximaal 2 kg te versturen. Voor de rest van de wereld is dat €18,05.
Deze prijzen maken duidelijk dat hier een probleem optreedt: dit zijn geen verzendkosten die je mensen kunt vragen om te betalen! Ik verwacht minder vragen voor sommige van mijn knuffels (over het prijzen van zelfgemaakte spullen schrijf ik later vast nog wel een keer).

Natuurlijk is dit geen ramp, maar het zet een streep door internationale verkoop. Over het algemeen geen probleem. Maar voor mij zorgt het wel voor een kleine hindernis in mijn plannen om mijn spullen serieus te gaan verkopen: zo als gezegd, op internet ben ik over het algemeen te vinden op Engelse sites, waarvan het grootste deel van de bezoekers uit Amerika komt. Ik heb namelijk nog geen sites gevonden die mij hetzelfde kunnen bieden als de Engelse sites waar ik kom (maar ik kan altijd iets missen natuurlijk, iemand suggesties? welke sites moet ik echt gaan bekijken?). We zijn natuurlijk ook maar een klein landjes, dus een verrassing is dat niet. Ook ben ik nogal internationaal georienteerd, dus misschien zoek ik ook niet hard genoeg ;)

Maar dit brengt mij wel op de grootste uitdaging op mijn weg naar het verkopen van mijn knuffels: ik moet mijn weg vinden in de Nederlandse online-community (ik kon daar geen Nederlands woord voor verzinnen, erg he?). Ik moet gaan zoeken naar leuke plekjes, met leuke mensen. Een goede site om mijn spullen te verkopen waar ik ook mijn potentiele klanten zal kunnen vinden.

Dus ik moet aan de slag. Maar volgende week kun je weer een nieuw bericht verwachten als ik een ander onderwerp zal behandelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten